KL. IV – VI
WSTĘP
Technika w życiu człowieka jest nieodłączną towarzyszką. Rozwój społeczeństw w przeszłości jak i obecnie warunkuje poziom rozwoju techniki oraz posiadane przez nie nowoczesnych technologii. Te dwa zdania opisują znaczenie tego przedmiotu pośród innych nauczanych w szkole. Zawsze próbowałem dobierać treści nauczania, metody i formy pracy do możliwości dzieci oraz do możliwości materialnych szkoły. Technika i nauki techniczne, to moja zawodowa pasja, ponieważ przez wiele lat kształciłem się w tym kierunku oraz odbywałem w tym zakresie „życiowe praktyki”. Podejmując pracę w szkole i nauczając tego przedmiotu (2 godz. tyg.) trudno było wyczerpująco omówić i utrwalić praktycznie niektóre zagadnienia programowe. Trudność ta, została jeszcze bardziej spotęgowana przez reformę systemu edukacji i wprowadzenie nowych ramowych planów nauczania, gdzie technika jest ledwie widoczna. Program nauczania techniki i wychowania komunikacyjnego w Szkole Podstawowej w Bochotnicy dla klas IV – VI został napisany na użytek uczniów tej szkoły i wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom. Poznawanie, opisywanie i wykonywanie elementów technicznej działalności człowieka wpływa pozytywnie na rozwój ucznia, pozwala wielu uczniom zasmakować radości sukcesu. Wychowanie komunikacyjne jako integralna część programu, przygotowuje uczniów do bezpiecznego i zgodnego z przepisami poruszania się po drogach.
Autor
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program, jako główne założenie przyjmuje wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości i umiejętności praktyczne przydatne w życiu codziennym, w szkole i może być inspiracją służącą rozwijaniu zainteresowań własnych uczniów, a tym samym dalszą ich edukacją. Postęp techniczny wymaga od nas dużej wiedzy technicznej, która musi być ciągle doskonalona, ponieważ spotykamy z coraz to nowszymi i bardziej skomplikowanymi urządzeniami. Program nauczania klas IV – VI obejmuje dwa bloki tematyczne: podstawy techniki i wychowanie komunikacyjne. W podstawach techniki wyróżnić należy: o Materiały; o Elementy rysunku technicznego; o Urządzenia techniczne; o Zadania wytwórcze. Wychowanie komunikacyjne obejmuje przygotowanie uczniów klasie czwartej do pomyślnego zdania egzaminu na kartę rowerową a w latach kolejnych do odpowiedzialnego zgodnego z obowiązującymi przepisami korzystania z dróg publicznych. Program uwzględnia również ścieżki międzyprzedmiotowe, a w szczególności edukację ekologiczną oraz edukację regionalną – dziedzictwo kulturowe w regionie. Realizacja programu przebiega po 1 godz. lekcyjnej tygodniowo.
CELE KSZTAŁCENIA TECHNICZNEGO
1. Nauczanie podstawowych umiejętności praktyczno-technicznych przydatnych w życiu codziennym oraz w czasie wolnym od pracy.
2. Wdrażanie uczniów do przestrzegania bezpieczeństwa pracy i samodyscypliny.
3. Przekazywanie wiedzy w połączeniu z działalnością praktyczną.
4. Rozbudzanie zainteresowań i dociekliwości poznawczej w zakresie techniki i społecznych skutków jej rozwoju, a także wpływanie na ukształtowanie społeczne pożądanych postaw uczniów.
5. Poznawanie sposobów pozyskiwania i ekonomicznego wykorzystywania wybranych materiałów w życiu codziennym.
6. Poznanie budowy, działania i zastosowania wybranych urządzeń z najbliższego otoczenia człowieka.
7. Rozwijanie aktywności technicznej uczniów.
8. Pobudzanie do wypracowywania własnych koncepcji i realizowania ich w zaplanowanych procesach technologicznych.
9. Poznanie tajemnic najważniejszego miejsca dla człowieka – domu, co powinno w wpłynąć na podniesienie standardu życia oraz na bezpieczne korzystanie z tego, co technika wnosi do naszego domu.
10. Wdrażanie uczniów do dbałości o zdrowie poprzez zdrowe odżywianie się oraz właściwe przetwarzanie i przechowywanie żywności. Podane – w sposób przystępny zasady racjonalnego odżywiania mogą wpłynąć na zmianę sposobu odżywiania się nie tylko uczniów, ale i ich rodziców.
11. Przygotowanie uczniów do bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym w charakterze pieszego, pasażera i rowerzysty.
12. Kształtowanie postaw proekologicznych.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
KLASA IV
1. Elementy kultury pracy:
· Regulamin szkolnej pracowni technicznej; · Poznanie podstawowych zasad BHP; · Zasady bezpiecznego poruszania się ucznia w ruchu drogowym jako rowerzysty; · Właściwa organizacja stanowiska pracy; · Racjonalne gospodarowanie posiadanymi materiałami; · Planowanie procesów technicznych.
2. Informacja techniczna:
· Czytanie i rozumienie wybranych znaków bezpieczeństwa; · Znajomość telefonicznych numerów alarmowych; · Poznanie podstawowych zasad sporządzania rysunków technicznych; · Sporządzanie rysunków w rzutach prostokątnych; · Opis rysunków; · Znajomość przepisów ruchu drogowego z zakresu karty rowerowej; · Znajomość instrukcji obsługi i konserwacji roweru; · Analiza sytuacji na skrzyżowaniach; · Sporządzanie najprostszych rysunków obwodów elektrycznych; · Poznanie wybranych zagadnień z historii techniki; · Korzystanie z literatury fachowej i poradników technicznych.
3. Materiałoznawstwo:
· Pojęcia drzewo – drewno; · Rozróżnianie podstawowych gatunków drzew; · Materiały drewnopochodne;
4. Urządzenia techniczne:
· Latarka elektryczna; · Rower; · Zwiedzanie miejscowego zakładu drzewnego.
5. Zajęcia praktyczne:
· Utrwalanie prawidłowych zasad jazdy rowerem; · Sprawdzian kwalifikacji praktycznych jazdy rowerem.
6. Technologia wytwarzania:
· Wytwarzanie zadań wytwórczych z półfabrykatów; · Łączenie elementów; · Konserwacja elementów drewnianych.
7. Ekologia:
· Rola lasów; · Zbiórka makulatury; · Wycieczki do lasu.
KLASA V
1. Elementy kultury pracy:
· Znajomość i przestrzeganie regulamin szkolnej pracowni technicznej; · Przestrzeganie zasad BHP na zajęciach techniki; · Utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się ucznia w ruchu drogowym jako rowerzysty; · Wdrażanie do właściwej organizacji stanowiska pracy; · Racjonalne gospodarowanie posiadanymi materiałami; · Umiejętne planowanie procesów technicznych.
2. Informacja techniczna:
· Znajomość telefonicznych numerów alarmowych tj. pogotowie gazowe i pogotowie energetyczne w miejscowości Bochotnica; · Poznanie podstawowych zasad sporządzania rysunków technicznych; · Sporządzanie rysunków w rzutach prostokątnych: opis i wymiarowanie rysunków; · Oznaczenia tworzyw sztucznych; · Oznaczenia na wyrobach włókienniczych; · Numeracja i rozmiary stosowane w wyrobach odzieżowych; · Sporządzanie najprostszych rysunków obwodów elektrycznych; · Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach; · Zapoznanie się z historią techniki i sławnymi postaciami z tej dziedziny; · Korzystanie z literatury i poradników technicznych;
3. Materiałoznawstwo:
· Tworzywa sztuczne ( termoplastyczne – PA, PE, PP, PS, PCW i termoutwardzalne – bakelit, tekstolit, rezoteks); · Materiały włókiennicze – tkaniny i dzianiny; · Włókna – naturalne i chemiczne; · Wytwarzanie i zastosowanie wybranych metali – opis procesów wytwórczych.
4. Urządzenia techniczne:
· Zgrzewarka do folii; · Laminator; · Żelazko elektryczne; · Lutownica transformatorowa; · Urządzenia zamieniające ruch obrotowy na posuwisto zwrotny; · Wiertarka ręczna dwubiegowa.
5. Zajęcia praktyczne:
· Doskonalenie praktycznej jazdy rowerem; · Sprawdzian praktycznych umiejętności jazdy rowerem na torze zręcznościowym;
6. Technologia wytwarzania:
· Wykonywanie zadań wytwórczych z półfabrykatów; · Łączenie tworzyw sztucznych poprzez zgrzewanie lub klejenie; · Wiercenie otworów w tworzywach sztucznych; · Laminowanie dokumentów szkolnych uczniów; · Wykonywanie zadań wytwórczych – na drutach, szydełkiem, makramy, przyszywanie guzików, naszywanie emblematów;
7. Ekologia:
· Dobre i złe strony opakowań; · Zagrożenia jakie niesie przemysł chemiczny; · Toksyczność substancji chemicznych; · Odpady przemysłowe; · Sortowanie i przetwarzanie odpadów.
KLASA VI
1. Elementy kultury pracy:
· Przestrzeganie regulamin szkolnej pracowni technicznej; · Przestrzeganie zasad BHP w czasie obsługi urządzeń gospodarstwa domowego; · Zagrożenia wynikające z toksyczności materiałów budowlanych; · Utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się ucznia w ruchu drogowym jako rowerzysty; · Właściwa organizacja stanowiska pracy; · Racjonalne gospodarowanie produktami spożywczymi; · Higieniczna i estetyczny przyrządzanie i podawanie posiłków; · Przestrzeganie zasad ruchu drogowego.
1. Informacja techniczna:
· Znajomość symboli stosowanych w urządzeniach gospodarstwa domowego; · Umiejętność czytania ze zrozumieniem instrukcji wybranych urządzeń gospodarstwa domowego; · Czytanie i rozumienie napisów i symboli tabliczek znamionowych urządzeń; · Sporządzanie i opis rysunków, w tym budowlanych; · Czytanie planów poziomych i pionowych budynków mieszkalnych; · Projektowanie wyposażenia wnętrz; · Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach; · Korzystanie z literatury i poradników technicznych;
2. Materiałoznawstwo:
· Produkty spożywcze i ich grupy; · Dzienne racje pokarmowe; · Normy żywieniowe; · Składniki odżywcze;
3. Urządzenia techniczne:
· Czajnik bezprzewodowy, mikser, gofrownica, toster, odkurzacz. · Sposoby wytwarzania energii elektrycznej i jej przesyłania, · Wykorzystanie energii elektrycznej w życiu codziennym ( oświetlenie, ogrzewanie, napęd), · Najważniejsze cechy i funkcje użytkowe urządzeń, instrukcje obsługi, · Podstawowe mechanizmy występujące w urządzeniach technicznych. · Instalacje domowe. Charakterystyka i opis instalacji domowych:
- elektrycznej, - telefonicznej, - odgromowej, - wodociągowej, - kanalizacyjnej, - centralnego ogrzewania, - gazowej, - wentylacyjnej i klimatyzacyjnej.
4. Zajęcia praktyczne:
· Przyrządzanie sałatki owocowej lub jarzynowej; · Przygotowanie kanapek; · Przyrządzenie deseru. · Jazda na rowerze w terenie.
5. Technologia wytwarzania:
· Układanie jadłospisu dla swojej rodziny; · Obróbka wstępna i wykańczająca produktów spożywczych; · Metody konserwacji produktów spożywczych; · Sposoby przechowywania produktów spożywczych. · Zasady udzielania pierwszej pomocy w razie poparzenia.
6. Ekologia:
· Recykling; · Unieszkodliwianie odpadów; · Uzdatnianie wody, ziemi i powietrza
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
KLASA IV
Elementy kultury pracy:
Uczeń rozumie: - konieczność przestrzegania regulaminu szkolnej pracowni technicznej, - podstawowe zasady BHP, - zasady bezpiecznego poruszania się ucznia po drogach jako rowerzysty, - konieczność właściwej organizacji stanowiska pracy, - potrzebę racjonalnego gospodarowania posiadanymi materiałami, - konieczność planowania procesów technicznych. Uczeń potrafi: - stosować w praktyce zapisy regulaminu szkolnej pracowni technicznej, - stosować poznane zasady BHP, - stosować się do zasad bezpiecznego poruszania się po drogach jako rowerzysty, - właściwie organizować swój warsztat pracy, - racjonalnie wykorzystywać posiadane materiały przy wykonywaniu zadań praktycznych, - planować procesy techniczne.
Informacja techniczna:
Uczeń rozumie: - potrzebę znajomości wybranych znaków bezpieczeństwa, - konieczność znajomości telefonicznych numerów alarmowych, - potrzebę poznania podstawowych zasad sporządzania rysunków technicznych, - technikę sporządzania rysunków w rzutach prostokątnych, - sposoby opisu rysunków technicznych, - potrzebę znajomości przepisów ruchu drogowego z zakresu karty rowerowej, - konieczność znajomości obsługi i konserwacji roweru, - potrzebę posiadania umiejętności analizy sytuacji na skrzyżowaniach dróg, - sposób sporządzania schematów ideowych prostych obwodów elektrycznych, - potrzebę znajomości wybranych zagadnień z historii techniki, - potrzebę posiadania umiejętności korzystania z literatury fachowej i poradników technicznych,
Uczeń potrafi:
- stosować się do wybranych znaków bezpieczeństwa, - korzystać w razie potrzeby z telefonicznych numerów alarmowych, - stosować się do podstawowych zasad sporządzania rysunków technicznych, - stosować technikę sporządzania rysunków w rzutach prostokątnych, - stosować sposoby opisu rysunków technicznych, - przestrzegać w praktyce stosować się do przepisów ruchu drogowego z zakresu karty rowerowej, - dokonać obsługi i konserwacji roweru, - dokonać w praktyce analizy sytuacji na skrzyżowaniach dróg, - sporządzić schemat ideowy prostego obwodu elektrycznego, - zapoznać się z wybranymi zagadnieniami z historii techniki, - umiejętnie korzystać z literatury fachowej i poradników technicznych.
Materiałoznawstwo:
Uczeń rozumie:
- znaczenie pojęć drzewo i drewno, - pojęcie gatunku drzewa, - pochodzenie i rodzaje materiałów drewnopochodnych.
Uczeń potrafi:
- stosować w praktyce pojęcia drzewo i drewno, - wymienić i rozróżnić podstawowe gatunki drzew, - omówić i wskazać praktyczne zastosowanie materiałów drewnopochodnych.
Urządzenia techniczne:
Uczeń rozumie:
- budowę, zasadę działania i zastosowanie latarki elektrycznej, - budowę, zasadę działania roweru , - proces przerobu drewna w zakładzie przemysłu drzewnego.
Uczeń potrafi:
- opisać budowę, zasadę działania i zastosowanie latarki elektrycznej, - omówić budowę, zasadę działania roweru , - opisać na przykładzie proces przerobu drewna w zakładzie przemysłu drzewnego.
Zajęcia praktyczne:
Uczeń rozumie:
- potrzebę utrwalania prawidłowych zasad jazdy rowerem, - potrzebę przeprowadzenia wg przyjętych zasad sprawdzianu kwalifikacji praktycznych jazdy rowerem.
Uczeń potrafi:
- stosować się w sposób prawidłowy do ogólnie przyjętych zasad jazdy rowerem, - pomyślnie zaliczyć sprawdzian kwalifikacji praktycznych jazdy rowerem.
Technologia wytwarzania:
Uczeń rozumie:
- potrzebę wykonywania praktycznych zadań wytwórczych, - proces ich powstawania, - sposoby i technikę łączenia elementów, - sposoby konserwacji elementów drewnianych.
Uczeń potrafi:
- wytwarzać wg poznanych i przyjętych procedur, - planować proces technologiczny zadań wytwórczych, - zaplanować i prawidłowo przeprowadzić konserwację elementów drewnianych.
Ekologia:
Uczeń rozumie:
- znaczenie lasów w przyrodzie, - potrzebę wykorzystywania surowców wtórnych, - konieczność przestrzegania przyjętych zasad zachowania się na wycieczkach przyrodniczych.
Uczeń potrafi:
- wymienić pozytywne cechy lasów w życiu człowieka, - gromadzić surowce wtórne i w ramach akcji szkolnych ich zbierania brać aktywny udział, - godnie zachowywać się na wycieczkach przyrodniczych.
KLASA V
Elementy kultury pracy:
Uczeń rozumie: - konieczność przestrzegania regulaminu szkolnej pracowni technicznej, - podstawowe zasady BHP obowiązujące na zajęciach techniki, - potrzebę utrwalania zasad bezpiecznego poruszania się ucznia po drogach jako rowerzysty, - konieczność ciągłego wdrażania do właściwej organizacji stanowiska pracy, - potrzebę racjonalnego gospodarowania posiadanymi materiałami wykorzystywanymi na lekcjach techniki, - konieczność posiadania umiejętności planowania procesów technicznych. Uczeń potrafi: - stosować w praktyce zapisy regulaminu szkolnej pracowni technicznej, - stosować poznane zasady BHP, - stosować się do zasad bezpiecznego poruszania się po drogach jako rowerzysty, - doskonalić swoje umiejętności organizowania warsztatu pracy, - racjonalnie gospodarować posiadanymi materiałami podczas wykonywania zadań praktycznych, - wg przyjętych zasad planować procesy techniczne.
Informacja techniczna:
Uczeń rozumie: - konieczność znajomości telefonicznych numerów alarmowych tj. pogotowie techniczne, - potrzebę poznania podstawowych zasad sporządzania rysunków technicznych, - technikę sporządzania rysunków w rzutach prostokątnych oraz sposoby opisu i wymiarowania rysunków technicznych, - sposoby oznaczeń tworzyw sztucznych, - potrzebę oznaczenia wyrobów włókienniczych oraz stosowania numeracji i rozmiarów na wyrobach odzieżowych, - celowość sporządzania rysunków obwodów elektrycznych i konieczność poznania schematów urządzeń elektrycznych, - potrzebę stosowania zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, - potrzebę znajomości wybranych zagadnień z historii techniki, - potrzebę posiadania umiejętności korzystania z literatury fachowej i poradników technicznych,
Uczeń potrafi:
- korzystać z telefonicznych numerów alarmowych tj. pogotowie techniczne i energetyczne, - stosować podstawowe zasady sporządzania rysunków technicznych, - sporządzić rysunki w rzutach prostokątnych oraz opisać je i zwymiarować, - rozpoznać i oznaczyć wybrane tworzywa sztuczne, - rozpoznać rodzaje wyrobów włókienniczych oraz odczytać numerację i rozmiar na wyrobach odzieżowych, - sporządzić rysunki obwodów elektrycznych przy zastosowaniu odpowiednich schematów urządzeń elektrycznych, - stosować się do zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, - odnaleźć wybrane zagadnienia z historii techniki, - korzystać z literatury fachowej i poradników technicznych,
Materiałoznawstwo:
Uczeń rozumie:
- ogólny sposób powstawania tworzyw sztucznych, - sposób podziału tworzyw sztucznych, - sposoby pozyskiwania materiałów włókienniczych, - sposoby pozyskiwania wybranych metali.
Uczeń potrafi:
- rozróżniać podstawowe tworzywa sztuczne, - uzasadnić sposób podziału tworzyw sztucznych na przykładach, - wymienić materiały włókiennicze i podać ich zastosowanie, - wyjaśnić pochodzenie wybranych metali i opisać ich proces wytwarzania.
Urządzenia techniczne:
Uczeń rozumie:
- budowę, zastosowanie i zasadę działania zgrzewarki do folii, - budowę, zastosowanie i zasadę działania laminatora, - budowę, zastosowanie i zasadę działania żelazka elektrycznego, - budowę, zastosowanie i zasadę działania wiertarki ręcznej dwubiegowej.
Uczeń potrafi:
- opisać budowę, zastosowanie i zasadę działania zgrzewarki do folii, - omówić budowę, zastosowanie i zasadę działania laminatora, - opisać budowę, zastosowanie i zasadę działania żelazka elektrycznego, - omówić budowę, zastosowanie i zasadę działania wiertarki ręcznej dwubiegowej.
Zajęcia praktyczne:
Uczeń rozumie:
- potrzebę utrwalania praktycznej jazdy rowerem, - potrzebę przeprowadzenia sprawdzianu praktycznych umiejętności jazdy rowerem na torze zręcznościowym.
Uczeń potrafi:
- stosować się w sposób prawidłowy do ogólnie przyjętych zasad jazdy rowerem, - pomyślnie zaliczyć sprawdzian praktycznych umiejętności jazdy rowerem.
Technologia wytwarzania:
Uczeń rozumie:
- potrzebę wykonywania praktycznych zadań wytwórczych, - proces ich powstawania, - sposoby i technikę łączenia elementów z tworzyw sztucznych i metali, - sposób powstawania dzianin i tkanin, - technikę wytwarzania wybranych zadań wytwórczych tj. szydełkowanie, przyszywanie guzików itp., - sposoby konserwacji elementów metalowych., - brak konieczności konserwacji elementów z tworzyw sztucznych.
Uczeń potrafi:
- wytwarzać wg poznanych i przyjętych procedur, - planować proces technologiczny zadań wytwórczych, - połączyć dwa elementy z tworzyw sztucznych wybranym sposobem, - wykonać otwór w materiale z tworzywa sztucznego, - wykonać zadaną pracę praktyczną związaną z elementami wytwórczymi z włókiennictwa, - zaplanować i prawidłowo przeprowadzić konserwację elementów metalowych.
Ekologia:
Uczeń rozumie:
- potrzebę i znaczenie gromadzenia niektórych opakowań, - zagrożenia wynikające z funkcjonowania przemysłu chemicznego, - wpływ toksyn na rozwój przyrody, - potrzebę segregacji odpadów przemysłowych i sposoby ich utylizacji.
Uczeń potrafi:
- wskazać przykłady i uzasadnić potrzebę gromadzenia odpadów, - podać przykłady zagrożeń wynikających z funkcjonowania przemysłu oraz sposoby ich minimalizowania, - uzasadnić szkodliwość substancji chemicznych na rozwój przyrody, - uzasadnić potrzebę segregacji odpadów.
KLASA VI
Elementy kultury pracy:
Uczeń rozumie: - konieczność przestrzegania regulaminu szkolnej pracowni technicznej, - podstawowe zasady BHP podczas obsługi urządzeń gospodarstwa domowego, - zagrożenia wynikające z toksyczności materiałów budowlanych, - potrzebę utrwalania zasad bezpiecznego poruszania się ucznia po drogach jako rowerzysty, - konieczność ciągłego wdrażania do właściwej organizacji stanowiska pracy, - potrzebę racjonalnego gospodarowania produktami spożywczymi na lekcjach techniki, - konieczność posiadania umiejętności planowania procesów z zakresu technologii żywienia.
Uczeń potrafi: - przestrzegać regulamin szkolnej pracowni technicznej, - stosować podstawowe zasady BHP podczas obsługi urządzeń gospodarstwa domowego, - wykazać zagrożenia wynikające z toksyczności materiałów budowlanych, - uzasadnić potrzebę utrwalania zasad bezpiecznego poruszania się ucznia po drogach jako rowerzysty, - wykazać konieczność ciągłego wdrażania do właściwej organizacji stanowiska pracy, - udowodnić potrzebę racjonalnego gospodarowania produktami spożywczymi na lekcjach techniki, - umiejętnie planować procesy z zakresu technologii żywienia.
Informacja techniczna:
Uczeń rozumie:
- znaczenie symboli stosowanych w urządzeniach gospodarstwa domowego, - znaczenie instrukcji wybranych urządzeń gospodarstwa domowego, - znaczenie napisów i symboli umieszczonych na tabliczkach znamionowych urządzeń, - potrzebę nabycia umiejętności sporządzania i opisu rysunków, - plany poziome i pionowe budynków mieszkalnych, - potrzebę projektowania wnętrz, - potrzebę znajomości wybranych zagadnień z historii techniki, - potrzebę posiadania umiejętności korzystania z literatury fachowej i poradników technicznych,
Uczeń potrafi:
- odczytać znaczenie symboli stosowanych w urządzeniach gospodarstwa domowego, - korzystać z instrukcji wybranych urządzeń gospodarstwa domowego, - odczytać znaczenie napisów i symboli umieszczonych na tabliczkach znamionowych urządzeń, - sporządzać i opisywać rysunki techniczne w tym budowlane, - czytać plany poziome i pionowe budynków mieszkalnych, - wykonywać proste projekty wnętrz, - wyszukać wybrane zagadnienia z historii techniki, - korzystania z literatury fachowej i poradników technicznych.
Materiałoznawstwo:
Uczeń rozumie:
- ogólny podział produktów spożywczych i ich znaczenie dla zdrowia i życia człowieka, - konieczność określenia dziennych racji pokarmowych, - potrzebę stosowania norm żywieniowych, - znaczenie składników odżywczych.
Uczeń potrafi:
- dokonać podziału produktów spożywczych, - określić znaczenie produktów spożywczych dla zdrowia i życia człowieka, - dokonać wyliczenia dziennych racji pokarmowych dla wybranej grupy osób, - wyjaśnić potrzebę stosowania norm żywieniowych, - wyjaśnić znaczenie składników odżywczych.
Urządzenia techniczne:
Uczeń rozumie:
- sposób wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej, - zastosowanie prądu elektrycznego w gospodarstwie domowym, - budowę, zastosowanie i zasadę działania wybranych urządzeń gospodarstwa domowego, - instrukcje obsługi i konserwacji urządzeń, - rolę podstawowych mechanizmów technicznych w urządzeniach, - budowę i podstawowe funkcje wybranych instalacji domowych.
Uczeń potrafi:
- omówić sposób wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej, - opisać zastosowanie prądu elektrycznego w gospodarstwie domowym, - omówić na przykładach budowę, zastosowanie i zasadę działania wybranych urządzeń gospodarstwa domowego, - czytać ze zrozumieniem instrukcje obsługi i konserwacji urządzeń, - opisać rolę podstawowych mechanizmów technicznych w urządzeniach, - omówić budowę i podstawowe funkcje wybranych instalacji domowych.
Zajęcia praktyczne:
Uczeń rozumie:
- potrzebę praktycznej nauki przygotowywania posiłków, - doskonalenia umiejętności jazdy rowerem w terenie górzystym.
Uczeń potrafi:
- planować i przyrządzać wybrane posiłki, - stale doskonalić swoje umiejętności jazdy rowerem, zwłaszcza jazdy w terenie górzystym.
Technologia wytwarzania:
Uczeń rozumie:
- konieczność układania jadłospisów, - znaczenie i wpływ obróbek produktów spożywczych na jakość, higienę i estetykę produktów spożywczych, - potrzebę konserwacji i przechowywania produktów spożywczych, - znaczenie pierwszej pomocy w razie poparzeń.
Uczeń potrafi:
- ułożyć jadłospis dla swojej rodziny przy zachowaniu norm żywieniowych, - omówić znaczenie i wpływ obróbek produktów spożywczych na jakość, higienę i estetykę produktów spożywczych, - opisać sposoby konserwacji i przechowywania produktów spożywczych, - udzielić pierwszej pomocy w razie poparzeń.
Ekologia:
Uczeń rozumie:
- potrzebę recyklingu, - potrzebę unieszkodliwiania odpadów, - potrzebę uzdatniania wody, ziemi i powietrza.
Uczeń potrafi:
- zaplanować recykling wybranej grupy odpadów, - opisać sposób unieszkodliwiania odpadów, - omówić konieczność uzdatniania wody, ziemi i powietrza..
EWALUACJA PROGRAMU:
Cel ewaluacji.
Sprawdzenie skuteczności metod i form pracy z uczniami, doboru treści programu. Lepsze i bardziej skuteczne planowanie pracy.
Sposoby ewaluacji.
Ewaluacja odbywa się poprzez:
· Porównywanie zapisów i spostrzeżeń w dziennikach zajęć pozalekcyjnych; · Poprzez analizę sprawozdań semestralnych, rocznych oraz po zakończeniu 3 – letniego cyklu pracy; · Przygotowanie i przeprowadzenie ankiet wśród uczniów i rodziców; · Korzystanie z opinii osób i instytucji związanych z nauczaniem techniki tj. metodycy, nauczyciele, pracownicy kuratorium oświaty;
Pisula Andrzej |